Jump to content

Hogy áll most a Közlekedési Múzeum?

2017. 05. 19. 09:05

A Liget Budapest projekt fejlesztései közül a Közlekedési Múzeum lebombázása és újraépítése már folyamatban van, de ami még érdekesebb, hogy a múzeum egy Városligeten kívüli kiállítóhellyel is növekszik majd. De hogy is kell ezt a valóságban elképzelni?

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum (MMKM) lebontott épületében mintegy 4500 négyzetméter kiállítótér volt; a történeti épület rekonstrukciójára vonatkozó, az elmúlt két évben készült tervek - a múzeum térszint alatti bővítésével számolva - ezt duplájára növelték volna.

A kibővített kiállítótér az eddigieknél jóval átfogóbb, sokkal több közlekedési eszközt bemutató közlekedési kiállítás megvalósítására lett volna alkalmas, de a Közlekedési Múzeum gyűjteményének (vasúti járművek, autóbuszok, villamosok, stb.) teljes körű bemutatását ez sem tette volna lehetővé.

A csaknem 120 éves intézmény történetében, a Közlekedési Múzeum számára egy olyan új, fő kiállítóhelyet hoznak létre, amelyben lehetséges a közlekedési eszközök, illetve azok történetének teljes spektrumú bemutatása, az eddigi városligeti helyszínnél sokkal nagyobb területen.

Ezzel összhangban a városligeti épület újjáépítésére vonatkozó eddigi tervek módosulnak: a koncepció felülvizsgálata nyomán nem lesz szükség térszint alatti kiállítási terek létrehozására. Az új Közlekedési Múzeum helyszínéről a kormány néhány hónapon belül végleges döntést hoz.

Ősszel indul a második felvonás

Ősszel a Vakok kertjét több mint 10 ezer négyzetméteren teljes egészében felújítják és akadálymentessé teszik. A Vakok kertjében álló, leromlott állapotú faház helyett új épület várja majd a látogatókat, immár teljesen akadálymentesen.

Idén elbontják a Hermina úti, volt állatorvosi rendelő elhagyatott épületeit és a körülötte lévő burkolatot is feltörik, ezzel több mint ezer négyzetméternyi zöldfelületet adnak vissza a parknak. Mindezek helyén teljes körűen helyreállítják a parkrészt, így egy nyugodtabb, csendesebb pihenő zóna, a Hermina-kert jön létre padokkal, ivókúttal, fákkal és cserjékkel.

A Szépművészeti Múzeum felújításával párhuzamosan az épület körüli zöldfelület is teljesen megújul: az itteni, idős fák szakszerű ápolását követően a Dózsa György út felől egy kisebb fasort alakítanak ki, de az egynyári virágágy is megújul.

A volt Petőfi Csarnok mellett található sportpályák a Vakok kertje szomszédságában lelnek új otthonra, ezek kivitelezése is elindul még az idén. A környékbeli iskolák kérésére itt egy új, 200 méter hosszú, 4 sávos atlétikai futópályát is kialakítanak, és a futópálya által határolt területen belül két multifunkciós sportpálya is helyet kap.

A Dózsa György út és az Ajtósi Dürer sor sarkán újjáépíteni kívánt Városligeti Színház épületének tervezési folyamata zajlik, ennek lezárulta a közeljövőben várható. Tekintve azonban, hogy a Városliget ezen részének kialakítását alapvetően befolyásolja a Városliget közlekedésszervezési struktúrája, ezért annak véglegesítéséig e területen az építési munkálatok, így a színház kivitelezése sem kezdődhetnek el.

Idén befejeződik

A Szépművészeti Múzeum épületének felújítása, míg a Dózsa György úti mélygarázs és a Néprajzi Múzeum új épületének engedélyezési folyamatai még ez év közepén lezárulnak, ezt követően megkezdődhetnek a kivitelezési munkálatok.

Hamarosan befejeződik a Petőfi Csarnok bontása is, melynek helyén elindulhat az Új Nemzeti Galéria kivitelezésének előkészítése a Pritzker-díjas SANAA tervei alapján. Folytatódik az egykori Hungexpo irodaházak helyére kerülő Magyar Zene Háza kivitelezőjének kiválasztása, a Fudzsimoto Szú japán építész által tervezett épület a tervek szerint 2019-re készül el.

Szintén 2017-ben indul az Olof Palme Ház műemléki rekonstrukciója, jövőre pedig befejeződnek az Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központ már zajló kivitelezési munkálatai a Szabolcs utcában - számolt be Baán László.

(Forrás: vakaciozzunk.hu | Kép: pixabay.com)