Jump to content

A világ leghosszabb függőhídja

2015. 09. 12. 16:00

Elképesztő látvánnyal bír a japán Akasi Kaikjó híd, ami a maga 3911 méterével függ a tájfunoktól, földrengéstől sújtott Akasi-szoros víztömege felett. Az összvissz 2 ponton felfüggesztett híd monumentális méretei mellett, megépíteni igazi mérnöki kihívás volt.

Az Akasi Kaikjó híd Japán két főszigete Kóbe és az Avadzsi-sziget között ível át.

A híd átadását megelőzően csak kompokkal lehetett átkelni a szoroson, viszont a sűrű köd, és a hatalmas tengeri viharok miatt az nem volt biztonságos. Egy 1995-ös súlyos tragédiát követően a kormányzat megkezdte egy olyan híd tervezetét, mely felváltja a hajós közlekedést.

A szoros felett átívelő építmény közel 4 km hosszú, 2x3 sávos, a közúti forgalom kiszolgálására hivatott. Az eredeti tervek szerint vasúti közlekedés is áthaladt volna rajta, ám később ezt elvetették.

A megépítése igazi mérnöki kihívás volt, ugyanis a híd szerkezetének ki kell bírnia a térségre jellemző cunamikat, az erőteljes földrengéseket, tájfunokat, és az évi 1300 mm-es csapadékmennyiséget. Mindemellett az évi több ezres teherszállító hajóforgalmat sem lehetett vele akadályozni.

A végleges építkezés előtt modelleket készítettek a hídról melyet szélcsatornába tettek. Ekkor vetették el a vasút ötletét- és szembesültek a problémával, miszerint a sós víz szinte szétmarta a híd alapzatát. A problémák elhárítása után kezdődött az építkezés.

A híd egy-egy „tornya” közel akkora, mint a párizsi Eiffel-torony. A hídpálya előregyártott egységeit a pilonoktól indulva úszódarukkal emelték a helyükre. Az építéséhez 181 000 tonna acélt és 1 400 000 m3 betont használtak fel. Összesen 2 millió munkás, 10 évig dolgozott a gigantikus függőhídon. Az évtizedes munka során 6-an szenvedtek balesetet, viszont halálos kimenetelű nem volt, ami a hídépítkezés történelmében ritka.

A felhasznált anyagok, munkaerő és egyéb költségek 500 milliárd jennél (kb. 3,6 milliárd dollár) álltak meg. Az Akasi Kaikjó híd a világ egyik legdrágább hídja, és a 2300 jenes útdíj használat ellenében sem valószínű, hogy valaha megtérül a befektetés. Egyébként az elkészült építményen naponta 23 000 autó halad át.


További érdekességekért, bátran keresse fel a Vakációzzunk Facebook oldalát!
(Kép: egalizer.hu)