Jump to content

Magyar műszer teheti "zöldebbé" a repülést

2016. 05. 07. 16:59

A repülés környezetre rótt hatását lenne képes csökkenteni. Egyébként a készüléket már évek óta használják, már területeken.

Ha megszűnne a repülőgépek kondenzcsíkja, a Föld is jobban járna. A repülés nem a kibocsátott szén-dioxid, hanem a kondenzcsíkok mennyisége miatt káros a környezetre - állítják a kutatók. A legnagyobb üvegházhatású gáz ugyanis a víz.

Szabó Gábor a Szegedi Tudományegyetem rektora kifejtette, vízgőzből sok van, pozitív visszacsatolást tud eredményezni azáltal, hogyha emelkedik az átlaghőmérséklet, nedvesebbé válik a klíma, több lesz a felhő, és az üvegházhatás mértéke tovább növekszik.

Bár a légkörben lévő víz mennyiségét elsősorban az óceánok párolgása határozza meg, a repülők nyomában ma már több ezer kondenzcsík keletkezik naponta. A kondenzcsík valójában a hajtóműből kiáramló, égéstermékekre tapadó jégkristály és vízpára, azaz magas légköri felhő. Csakhogy az emberi tevékenység segíti elő létrejöttét.

Tátrai Dávid, az MTA-SZTE Fotoakusztikus kutatócsoportjának tudományos segédmunkatársa kifejtette, ha hosszú ideig megmarad, akkor jelentős hatása van már a klímára, a sugárzási egyensúlyra. A Nap fényét teljes mértékben átengedi a magas légköri felhő, míg a Föld sugárzását gyakorlatilag egészében vagy elnyeli, vagy visszaveri, azaz csapdázza az energiát, ezáltal okozza a felmelegedést.

A kondenzcsíkok klímával kapcsolatos jelentőségére - meglepő módon - az Egyesült Államok elleni, szeptember 11-ei terrortámadás hívta fel a figyelmet. A merényletek után az Egyesült Államok fölött négy napig teljes légtérzár volt. Észrevették, hogy közép-nyugaton jó egy fokkal megnőtt a napi hőmérséklet-ingadozás mértéke. Ez felhívta a figyelmet rá: alighanem van környezeti hatása annak, hogy négy napig nem keletkeztek kondenzcsíkok – magyarázza Szabó Gábor.

Ma még azonban csak elméletben számolnak vele, hogyan lehetne kevesebb a kondenzcsík. A repülési útvonal megtervezésekor a légitársaságoknak fontosabb a kerozin ára, mint a környezeti terhelés. Pedig az időjárás-előrejelzésben is nagy hasznát lehetne venni.

A rektor hozzátette a repülők most is szolgáltatnak hőmérséklet- és szélsebességadatokat meteorológiai mérőrendszerekhez. Hogyha ehhez vízgőzadatokat is szolgáltatnának, akkor még sokkal jobb lenne az időjárás-előrejelzés.

Jobban megértenénk a klímaváltozást is és közelebb juthatnánk annak megfejtéséhez, valójában hogyan is működik a földi légkör.

 

További érdekességekért, bátran keresse fel a Vakációzzunk  Facebook oldalát!
(Kép: condenast.co.uk Forrás: vakaciozzunk.hu/MTI)