A hajó gerendáit évtizedeken át vízzel és viasszal kezelték, hogy megakadályozzák elkorhadásukat, aztán 2013-tól kezdve több mint száz tonnányi vizet szívtak ki a hajótestből, aminek következtében a roncs elég stabillá vált - írta a The Daily Telegraph.
A kiszárítás miatt azonban új problémával találták szemben magukat a szakemberek: miután a vizet eltávolították és egy speciális polimerrel helyettesítették, a hatalmas hajógerendák elkezdtek elmozdulni és elgörbülni. A szakemberek alátámasztották a gerendákat, hogy megakadályozzák azok további mozgását és speciális kamerák révén folyamatos megfigyelés alatt tartják a roncsot.
"A hajó döntő részét mostanra kiszárítottuk. Ám hiába dolgoztunk bele elegendő polimert, amely némi stabilitást biztosít, nem mondhatjuk, hogy a hajó nem fog elmozdulni" - mondta a megőrzési munkálatokat vezető Eleanor Schofield.
"A hajótestnek csupán a fele van meg, ami azt jelenti, hogy a fedélzeti keresztgerendák semmihez sem kapcsolódnak a túloldalon. Ha az ember elég közelről nézi, akkor láthatja, hogy állványzatot kellett felállítanunk bizonyos helyeken, hogy megakadályozzuk a szerkezet elmozdulását" - tette hozzá a szakember.
Schofield szerint munkatársaival lézeres vizsgálatokat is végeztek a hajótesten, hogy a kapott információk alapján modellezni tudják a roncs mozgását és kidolgozhassanak egy alátámasztó-rendszert.
A 16. század Titanicjaként is emlegetett hadihajó a dél-angliai Portsmouth partjai előtt, az elborzadt