Jump to content

31. éve nyereséges az Emirates

2019. 06. 12. 16:00

Az Emirates Csoport nyilvánosságra hozta 2018-2019-es pénzügyi jelentését. A vállalatcsoport 631 millió dollár nyereséggel zárta a tavalyi pénzügyi évét. 

Az Emirates Csoport sorozatban a 31. üzleti évét zárta nyereségesen, stabil üzleti növekedést produkálva. A ma közzétett 2018-2019-es pénzügyi jelentésben az Emirates Csoport 631 millió dollár profitot jelentett a 2019. március 31-én zárult pénzügyi évre, amely a tavalyi évhez képest 44 százalékos csökkenést mutat. A Csoport árbevétele 7 százalékos javulással elérte a 29,8 milliárd dollárt. A pénzforgalmi egyenlege 6 milliárd dollár, 13 százalékkal alacsonyabb, mint a tavalyi záráskor, jórészt köszönhetően a jelentős beruházásoknak és felvásárlásoknak, melyeket a most véget ért üzleti évben valósított meg a cégcsoport, illetve a tavalyi 545 millió dolláros osztalékfizetés miatt.

A Csoport idén 136 millió dollár értékű osztalékot fizet tulajdonosának, az Investment Corporation of Dubai-nak.

Őfelsége Ahmed bin Saeed Al Maktoum sejk, az Emirates Csoport elnök-vezérigazgatója így értékelte az évet: "A 2018-19-es év kemény volt, nem teljesítettünk olyan jól, mint szerettünk volna. A magasabb olajárak, az erősödő dollár és a kemény piaci verseny is negatívan hatott a profitunkra. Úgy tűnik, hogy az előző évi globális légi teherszállítási keresletnövekedés lelassult, és az utazókereslet is csökkent, különösen a mi régiónkban, ez pedig hatással van mind a dnata-ra, mind az Emirates-re."

"Minden üzleti ciklus más, de mi továbbra is okosan és határozottan kezeljük a piaci kihívásokat, és használjuk ki a lehetőségeket. Célunk mindig is az volt, hogy nyereségesen, fenntartható módon és felelősségteljesen működjünk Dubajban, és ezek az elvek továbbra is irányítják döntéseinket és befektetéseinket. 2018-19-ben az Emirates és a dnata 31. nyereséges évét zártuk, egyúttal olyan befektetéseket eszközöltünk, melyek biztosítják jövőbeli sikereinket."

2018-2019-ben a Csoport együttesen 3,9 milliárd dollárt fordított új repülőgépek és felszerelések beszerzésére, cégek felvásárlására, létesítmények modernizálására, technológiai fejlesztésekre, valamint személyzeti kezdeményezésekre, ami jelentős növekedés a múlt évi 2,5 milliárd dolláros beruházási kiadásokhoz képest.
Az Emirates februárban több, flottával kapcsolatos beruházást jelentett be: 40 db A330-900-as és 30db A350-900-as típusról egyezett meg 21,4 milliárd dolláros listaáron az Airbus-szal, melyeket a repülőgépgyártó 2021 és 2024 között szállít le. Ezen felül 14 további A380-assal bővül az Emirates flottája 2019-től 2021 végéig, mellyel 123-ra bővül a megrendelt A380-asok száma.

A dnata legfontosabb befektetései között szerepelt a Q Catering és a Snap Fresh megszerzése Ausztráliában, és a 121 Inflight Catering az Egyesült Államokban, továbbá a Dubai Express és a Freightwork LLC részvényeinek felvásárlása. 51%-kal többségi tulajdonos lett a Bolloré Logistics LLC, UAE-ben, új rakomány- és gyógyszerkezelő létesítményeket épített Belgiumban, az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Hollandiában, Ausztráliában, Szingapúrban és Pakisztánban. Felvásárolta a német utazásszervező Tropo-t, továbbá többségi tulajdont szerzett az utaztatási szektorban mesterséges intelligencia alapú informatikai megoldásokat kínáló BD4travel-ben.

A Csoport több mint 120 leányvállalatánál a teljes munkaerő-állomány 2%-kal, 105 286 főre emelkedett, javarészt a dnata nemzetközi terjeszkedésének köszönhetően. A Csoport munkavállalói több mint 160 különböző nemzetiségből érkeztek. 

Az Emirates teljesítménye

Az Emirates teljes utas- és cargo kapacitása 2018-19 végén elérte a 63 milliárd tonnakapacitást - ezzel megszilárdította vezető helyét a világ legnagyobb nemzetközi légitársaságai között. A légitársaság a 2017-18-as időszakban mérsékelten, 3 százalékkal növelte kapacitását, és elsősorban a nyereségességre összpontosított. 
Az Emirates 13 új - 7 db A380-as és 6 db Boeing 777-300ER - repülőgépet helyezett üzembe, beleértve az utolsó megrendelt 777-300ER géptípust. A következő 777 megrendelés 2020-ban várható, amikor az Emirates átveszi az első 777X géptípust. Ezzel párhuzamosan 11 használt repülőgépet vont ki a forgalomból, így március végén a teljes flotta 270 repülőgépből állt. Ez a 24 gépet érintő flottaátalakítás ismét az egyik legnagyobb, egy éven belül végrehajtott csere volt, melynek köszönhetően az Emirates flottájának átlagéletkora mindössze 6,1 év. Az Emirates célja, hogy a "Fly Better" ígéretet szem előtt tartva egy fiatal és modern flottát üzemeltessen, amely mind a környezet, mind az utasok számára előnyös, valamint az üzemeltetése is kifizetődőbb.

Az év folyamán az Emirates három új desztinációt jelentett be: London Stansted, Edinburgh és a chilei Santiagó. Továbbá újraindította járatát a törökországi Sabiha Gökcenbe. A légitársaság ezen felül 14 további desztináció irányába növelte kapacitását, így az utasok még több repülési időpont és átszállási lehetőség közül választhatnak. 

Kiegészítve az organikus hálózatnövekedést, az Emirates több stratégiai partnerség révén növelte globális hálózatát: az év során codeshare megállapodást kötött a Jetstar Pacific-kel és a China Southern Airlines-szal. A légitársaság a South African Airways-szel is bővítette stratégiai kereskedelmi partnerségét. Az Emirates-flydubai partnerség tovább fejlődött, aminek köszönhetően az Emirates utasok 67-tel több, flydubai által kiszolgált úticélt érhetnek el és könnyebben átszállhatnak 11 flydubai járatra, amelyek az Emirates 3-as Termináljáról közlekednek. Az együttműködés részeként az Emirates 
Skywards mind az Emirates, mind pedig a flydubai hűségprogramjává vált.

A kiélezett piaci verseny és az üzleti környezet változásai okozta kihívások ellenére az Emirates 26,7 milliárd dollárra növelte árbevételét. Az amerikai dollár relatív erősödése más valutákkal szemben az Emirates legfontosabb piacain 156 millió dollár értékű negatív hatással bírt a légitásaság mutatóira, szemben a tavalyi év pozitív, 180 millió dolláros valutahatásával szemben.

A teljes működési költség a 2017-18-as pénzügyi év számaihoz képest 8 százalékkal nőtt, míg az üzemanyagárak markáns, 22 százalékos növekedést mutattak a tavalyi év 15 százalékos növekedéséhez képest. Az előző évhez képest az üzemanyagköltség 25 százalékkal 8,4 milliárd dollárra nőtt, amely magában foglalja a kapacitásbővítésnek megfelelő, 3 százalékos emelkedést. Az üzemanyagköltség a 2017-18-as 28 százalékhoz képest a működési költségek 32 százalékát tette ki a most zárult pénzügyi évben, és továbbra is a legnagyobb költségelem a légitársaság működésében.

A magas üzemanyagárakat, a piacon érzékelhető erőteljes verseny és a kedvezőtlen valutahatások ellenére a vállalat 237 millió dolláros nyereséget könyvelt el, ami 69 százalékos visszaesés a tavalyi eredményekhez képest.

A teljes utasforgalom stabilizálódott: az Emirates 58,6 millió utast szállított (0,2 százalékkal többet, mint tavaly), az üléskapacitás 4 százalékos növekedésével a légitársaság 76,8 százalékos kihasználtságot ért el. Az ebben bekövetkező enyhe csökkenés a tavalyi 77,5 százalékhoz képest a régió gazdasági lassulásának hatását, és az éles piaci versenyt tükrözi. Az egy utasra eső nyereség utaskilométerenként 7,1 centre emelkedett. 

A flotta folyamatos, új gépekkel történő bővítésére összesen 3,9 milliárd dollárt fordított az Emirates, különböző pénzügyi konstrukciókban.
Az Emirates pénzügyi stabilitását jelzi, hogy 4,6 milliárd dolláros készpénzvagyonnal zárta az évet.

A légitársaság hat működési régiójából származó árbevétele továbbra is egyensúlyban van: egyetlen régió bevétele sem haladja meg az összbevétel 30 százalékát. A legerősebb az európai piac, amely a 2017-18-es évhez képest 6 százalékkal magasabb, 7,7 milliárd dolláros bevételt hozott. Szorosan követi a kelet-ázsiai és ausztrálázsiai régió, amely 7,2 milliárd dolláros bevételt generált, 5 százalékkal többet, mint tavaly. Az amerikai térség 8 százalékos növekedést mutatott, és 3,9 milliárd dolláron zárt. Az Öbölmenti-térség és a Közel-Kelet bevétele 3 százalékkal 2,3 milliárd dollárra csökkent, míg az afrikai térség bevétele 9 százalékkal 2,8 milliárd dollárra nőtt. Nyugat-Ázsia és az Indiai-óceán térsége szintén 6 százalékkal magasabb, 2,2 milliárd dolláros bevétellel zárta az évet.

Az év során az Emirates számos új fedélzeti, szárazföldi és online terméket és szolgáltatást vezetett be. A legfontosabb fejlesztések közé tartozott egy 150 millió dolláros program lezárásaként a Boeing 777-200LR flotta teljes felújítása szélesebb Business Class ülésekkel és felújított Turistaosztály kabinnal; az Emirates Vintage Gyűjtemény bemutatása 15 éves minőségi borokkal, valamint új luxustermékek bevezetése a First és Business Class-on, együttműködve olyan márkákkal, mint a Bowers & Wikins, Bulgari és BYREDO.

A szárazföldön az Emirates olyan új szolgáltatást vezetett be, mely segítségével az utasok Dubajban otthonról, egy hotelből vagy az irodából is becsekkolhatnak, és elszállíttathatják csomagjaikat az utazás előtt. Új, dedikált lounge-ot nyitott Kairóban és felújította a már meglevő lounge-okat New Yorkban és Rómában. Ezeken felül a világon elsőként elindította tesztüzemmódban a Dubaj Nemzetközi Repülőtéren a biometrikus beléptetést, mely a legkorszerűbb biometrikus technológia alkalmazásával megkönnyíti az utasok becsekkolását, bevándorlási ügyintézését és beszállását. 

Az online fejlesztések terén az Emirates elsőként vezette be a 3D ülésmodellt, mely webes alapú virtuális valóság technológiát alkalmazva lehetővé teszi az utasok számára, hogy utazás előtt ülést válasszanak és megtekintsék a fedélzeti termékeket. Mobil alkalmazásukon pedig egy új funkciónak köszönhetően az utasok filmek, zenék és showműsorok ezrei közül választhatnak, személyes lejátszási listát hozhatnak létre az utazás előtt, majd ezeket az út során szinkronizálhatják a fedélzeti szórakoztató rendszerrel.

Az Emirates SkyCargo továbbra is erős, stabil eredményeket mutat egy olyan piacon, ahol csökken a kereslet és rendkívül nagy a verseny. Ezzel a társaság szállítási összárbevételének 14 százalékát biztosítja.

Egy olyan légi teherszállítási piacon, amely folyamatosan új kihívások elé állítja a légitársaságot, az Emirates teherszállítási divíziója 5 százalékos növekedést követően 3,6 milliárd dolláros árbevétellel zárta az évet, míg a szállított mennyiség 1 százalékos növekedést mutatva 2,7 millió tonnával zárt.

A szállított tonnakilométerenkénti teherszállítási haszon az előző évhez hasonlóan nőtt, idén 3 százalékkal, ami annak a bizonyítéka, hogy az Emirates SkyCargo a növekvő üzemanyagárak és a különböző piacokon tapasztalt csökkenő kereslet ellenére is képes megtartani ügyfeleit és újakat szerezni. 



Az Emirates SkyCargo teherflotta 12 Boeing 777F repülőgépből áll. Az Emirates új célállomásaira tartó gépek belly-hold kapacitása mellett az Emirates SkyCargo új teherjáratot indított a kolumbiai Bogotába, és újraindította teherszállítási szolgáltatását az iraki Erbílbe.

Az Emirates SkyCargo olyan új, innovatív termékek fejlesztését is folytatta, melyek kulcsfontosságú iparágakhoz igazodnak. Áprilisban elindította az Emirates AOG-t, egy olyan teherszállítási terméket, mellyel repülőgépalkatrészeket lehet gyorsabban szállítani globális szinten. Ezt követte augusztusban az Emirates Pets és Emirates Pets Plus új szállítási termékek elindítása, melyek biztosítják a háziállatok biztonságát és kényelmét, olyan szolgáltatásokkal kiegészítve, mint az állatorvosi ellenőrzés, dokumentumok engedélyeztetése, háztól-házig szállítás, és retúrjegyek foglalása kisállatok részére.

Az Emirates szállodáinak árbevétele 182 millió dollár lett, amely a megelőző pénzügyi év eredményeihez képest 10 százalékos csökkenést mutat az Egyesült Arab Emírségek piacán.

(Forrás: vakaciozzunk.co.hu;Emirates Airline | Kép: pixabay.com)