A döntést hatalmas felháborodással fogadták a brit turisztikai cégek és a légitársaságok szakmai szervezetei.
A zöld kategóriás, vagyis az angliai karanténkötelezettség alól mentesített országok listájára a csütörtökön megtartott, a rendszer májusi bevezetése óta első felülvizsgálaton nem került fel újabb ország, így Magyarország sem, amely az EU immár összes többi tagországával együtt a sárga kategóriás, továbbra is karanténkötelezett országok között van.
A brit kormány május 17-én léptette érvénybe a közlekedési lámpákéhoz hasonló színkódos rendszert, amely zöld, sárga és vörös kategóriák alapján határozza meg, hogy Angliába milyen feltételekkel lehet külföldről beutazni.
Shapps azzal indokolta Portugália - az eddigi egyetlen zöld kategóriás EU-ország - átsorolását a sárga kategóriába, hogy Portugáliában az elmúlt időszakban csaknem megkétszereződött a pozitív koronavírus-tesztek aránya az összes elvégzett szűrővizsgálaton belül.
A brit közlekedési miniszter hozzátette: aggodalom forrása az is, hogy Portugáliában észlelték a koronavírus először Indiában azonosított - az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által Delta néven nyilvántartott - változatának egyik újonnan izolált, úgynevezett "nepáli" alvariánsát, és egyelőre nem lehet tudni, hogy ez a változat nem csökkenti-e a koronavírus elleni oltások hatékonyságát.
A brit közlekedési tárca nem sokkal Shapps nyilatkozata után, csütörtök este közzétett részletes ismertetéséből kiderül az is, hogy hét ország - Afganisztán, Bahrein, Costa Rica, Egyiptom, Srí Lanka, Szudán, valamint Trinidad és Tobago - a legszigorúbb, vörös kategóriába került át.
A vörös kategóriába sorolt országokból csak a brit és az ír állampolgárok, illetve a Nagy-Britanniában letelepedési engedéllyel élő külföldiek utazhatnak be, de érkezésük után nekik a brit kormány által kijelölt, őrzött szállodák valamelyikében kell tölteniük a kötelező tíznapos karantént.
E karantén költsége minden egyes beutazó esetében 1750 font (több mint 700 ezer forint), és ezt az utasoknak kell fizetniük.
A zöld kategóriában van a legkevesebb ország: ide tartozik Izrael, Szingapúr, Ausztrália, Új-Zéland, Brunei, Izland, Gibraltár, a Falkland-szigetek, a Feröer-szigetek, az együtt nyilvántartott dél-atlanti Dél-Georgia és Déli-Sandwich-szigetek, valamint a szintén együtt szereplő Szent Ilona, Tristan da Cunha és Ascension szigetei.
A sárga kategória a legnépesebb országcsoport. A brit kormány ide sorolja Magyarországot és - Portugália jövő keddtől érvényes átsorolásával - az összes többi EU-tagállamot, így a brit turisták legkedveltebb nyaralóhelyei közé tartozó Spanyolországot, Görögországot és Olaszországot is.
A sárga kategóriás országokból érkezőknek továbbra is tíz napot karanténban kell tölteniük, indulásuk előtt egy, érkezésük után két koronavírustesztet kell elvégezniük, és a két angliai szűrővizsgálathoz szükséges eszközöket még indulásuk előtt saját költségükön meg kell rendelniük angliai tartózkodási címükre a brit kormány erre kialakított online felületén.
A brit kormány új intézkedéseit hatalmas felháborodással fogadták a brit turisztikai cégek és a légitársaságok szakmai szervezetei.
A brit légitársasági pilóták szövetségének (BALPA) csütörtök esti nyilatkozata szerint "az utolsó szöget jelentheti a brit utazási szektor koporsójában" az a tény, hogy egyetlen ország sem került át a karanténmentes zöld kategóriába.
Brian Strutton, a pilótaszövetség főtitkára "teljes katasztrófának" minősítette ezt a döntést, és azt valószínűsítette, hogy ennek következtében további légitársaságok mennek tönkre.
Strutton szerint a brit kormány biztonságos országokat sorol a sárga és a vörös kategóriába, figyelmen kívül hagyva a járványügyi bizonyítékokat is.
"Légitársaságainknak szükségük van az idei nyári szezonra ahhoz, hogy egyáltalán megmaradjanak. A kormánynak fel kell hagynia logikátlan, túlzottan óvatoskodó hozzáállásával, amely egy teljes, egykor virágzó iparágat tesz tönkre" - fogalmaz csütörtöki nyilatkozatában a BALPA vezetője.