Jump to content

Figyelem, a nyaralás illusztráció

2017. 09. 21. 17:05

Fényűző képekkel reklámozzák ajánlataikat a kuponos utazási oldalak, azonban a valóság gyakran kiábrándító. Az elégedetlen vásárló ugyanakkor nem fegyvertelen, bizonyos esetekben akár három hónap elteltével is visszakövetelheti pénzét. 

Elérkezett a nyári utazási szezon, az iskolaév végének közeledtével sokan belefognak szabadságuk szervezésébe, a felmérések szerint a legtöbben az interneten keresnek üdülési lehetőségeket. A szolgáltatások között válogatók a bőség zavarával szembesülnek a turisztikai piacon, a szállodai wellneshétvégétől kezdve a szépségápolási szolgáltatásokon át többezres kínálatból válogathatnak például különféle utólag beváltható kedvezményes kuponokat árusító cégek internetes oldalain. Azt ugyanakkor tudni kell, hogy ezek a szálláshely és a vendég között közvetítő szerepet betöltő kuponos vállalkozások nem ritkán megtévesztik az ügyfeleiket. Szokásos panasz például, hogy az előre fizető utazó a helyszínen gyengébb színvonalú vagy teljesen más minőségű szolgáltatások között találja magát – írja a Napi Gazdaság.

Kuponos vásárláskor az interneten keresztül egy kupon vételárát utalja át a fogyasztó a közvetítő weboldalt működtető cégnek, amely utalvány arra jogosítja őt, hogy egy másik vállalkozás termékét vagy szolgáltatását jelentős kedvezménnyel használja vagy vásárolja meg. Sokan nem tudják, hogy a termékeket a kuponos oldalak nem értékesítik, csupán közvetítik, ebből fakad a legtöbb gond, hiszen előfordul, hogy a szolgáltatást nyújtó vállalkozás nem akarja érvényesíteni minden kötelezettségét, és nem felel meg a jogszabályi előírásoknak. Önmagáért beszél az a statisztika, hogy vizsgálatai során tavaly a kuponos oldalak 95 százalékánál talált szabálytalanságokat a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH).

Azoknak a vállalkozó kedvű nyaralóknak, akik mégis ezt a megoldást választják a nyaralásra félretett pénzük elkötésére, az NFH azt tanácsolja, hogy figyelmesen tájékozódjanak, mielőtt szerződést kötnének az akciókat értékesítő vállalkozásokkal, és részletesen olvassák el a szerződési feltételeket is. Ez utóbbiakból ugyanis megtudhatják, hogy vállal-e bármilyen garanciát a harmadik fél hibás teljesítése esetére a kuponos szolgáltató, vagy sem. A fogyasztók a kupon átvételétől számított nyolc munkanapon belül indoklás nélkül elállhatnak a vásárlástól, ilyen esetekben pedig az online kifizetett vételár visszajár nekik.

A vállalkozó már a szerződéskötés előtt köteles adatokat szolgáltatni a nevéről és a címéről, valamint a kupon lényeges jellemzőiről, illetve a fizetendő ellenértékről – beleértve az összes járulékos költséget is. A szolgáltatónak kötelessége továbbá a fizetés, a szállítás vagy a teljesítés egyéb feltételeiről és az indokolás nélküli elállási jogról is teljes körű tájékoztatást nyújtani a kuponos oldalán. Ha ugyanis az írásos tájékoztató nem szerepelt a vállalkozás internetes honlapján, vagy azt a szerződéskötés előtt nem bocsátották a fogyasztó rendelkezésére, akkor az indokolás nélküli elállásra nyitva álló nyolc munkanapos határidő három hónapra hosszabbodik meg, amelyet a kupon átvételének napjától kell számítani.

Az NFH felhívta a figyelmet, ezenkívül a vásárlók könnyen ellenőrizhetik a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal honlapján mindazon engedéllyel rendelkező utazási vállalkozók listáját, akik szerepelnek az utazásszervezők hatósági nyilvántartásában. De azoknak az utazásszervezőknek és -közvetítőknek a feketelistája is elérhető a hivatal internetes oldalán, amelyeket egy évre eltiltottak a tevékenység gyakorlásától. – Velük és azokkal, akik nem szerepelnek a hivatali listán, nem kell szerződést kötnünk – figyelmeztetett az NFH. A fogyasztóvédők szerint érdemes a nagyobb, garanciát nyújtó piaci szereplők ajánlatai közül választani.

(Forrás: vakaciozzunk.hu;pr7 | Kép: pixabay.com)