Idén is Bangkok, London és Párizs lett dobogós a világ legnépszerűbb úti céljainak ma közzétett ranglistáján, melyet a Mastercard a külföldi látogatók száma és költései alapján állít össze évről évre, most már közel egy évtizede. Bár Budapest nem került be a Top 10-be a látogatószám alapján, a legnagyobb mértékben bővülő európai célállomások listáján ötödik lett, megelőzve például Moszkvát és Berlint.
A Mastercard kutatása a világ 132 leglátogatottabb nagyvárosát rangsorolta a külföldi szállóvendégek létszáma és az utazók költései alapján. A frissen publikált jelentés előrejelzést is tartalmaz a látogatók és átutazók számának 2017. évi növekedésére vonatkozóan, és segít jobban megérteni, hogy az emberek miért utaznak, és mire költenek útjuk során a világot járva.
A Top 10 célállomás
A legnépszerűbb tíz nagyváros mindegyikében nőtt a nemzetközi szállóvendégek száma 2016-ban. A 2017-es előrejelzés szerint szinte mindenhol további bővülés várható, egyedül New York-ban számolnak némi visszaeséssel.
Nemzetközi szállóvendégek száma 2016-ban:
- Bangkok: 19.41 millió látogató (A 2017-es évre várt növekedés 4.0%)
- London: 19.06 millió látogató (A 2017-es évre várt növekedés 5.0%)
- Párizs: 15.45 millió látogató (A 2017-es évre várt növekedés 4.4%)
- Dubai: 14.87 millió látogató (A 2017-es évre várt növekedés 7.7%)
- Szingapúr: 13.11 millió látogató (A 2017-es évre várt növekedés 2.6%)
- New York: 12.70 millió látogató (A 2017-es évre várt növekedés -2.4%)
- Szöul: 12.39 millió látogató (A 2017-es évre várt növekedés 0.4%)
- Kuala Lumpur: 11.28 millió látogató (A 2017-es évre várt növekedés 7.2%)
- Tokió: 11.15 millió látogató (A 2017-es évre várt növekedés 12.2%)
- Isztambul: 9.16 millió látogató (A 2017-es évre várt növekedés 0.9%)
Vásárlóerő: a városok a gazdasági növekedés motorjai
A reál GDP 2009 óta világszerte 21,8%-kal nőtt, míg a nemzetközi szállóvendégek költései ugyanerre az időszakra vetítve 41,1%-os növekedést mutatnak. 2009 óta a leglátogatottabb célállomások több mint fele a GDP növekedésével egyező, vagy azt meghaladó bevételnövekedésről számolt be, így komoly gazdasági húzóerőt jelenthetnek az egyes országok számára.
2016 Nemzetközi Szállóvendégek által elköltött összeg
- Dubai: $28.50 milliárd USD (A 2017-es évre várt növekedés 10.2%)
- New York: $17.02 milliárd USD (A 2017-es évre várt növekedés 1.5%)
- London: $16.09 milliárd USD (A 2017-es évre várt növekedés -4.6%)
- Szingapúr: $15.69 milliárd USD (A 2017-es évre várt növekedés 0.3%)
- Bangkok: $14.08 milliárd USD (A 2017-es évre várt növekedés 10.9%)
- Párizs: $12.03 milliárd USD (A 2017-es évre várt növekedés 4.9%)
- Tokió: $11.28 milliárd USD (A 2017-es évre várt növekedés 3.7%)
- Tajpej: $9.91 milliárd USD (A 2017-es évre várt növekedés 6.9%)
- Szöul: $9.38 milliárd USD (A 2017-es évre várt növekedés 1.8%)
- Barcelona: $8.90 milliárd USD (A 2017-es évre várt növekedés 6.9%)
A jövő célállomásai
A nemzetközi látogatók számának növekedése szintén meghaladta a GDP növekedését, 2009 óta 55,2%-kal. A Top 10 város és a Top 10 legnagyobb mértékben bővülő célállomás közti különbségből továbbra is jól látszik, hogy a jövőben nőhet az ázsiai- és csendes-óceáni térség, valamint a Közel-Kelet jelentősége a legkedveltebb úticélok listáján.
Látogatók számának növekedése 2009-2016:
- Oszaka: 24.0%
- Csengtu: 22.7%
- Colombo: 20.3%
- Abu Dhabi: 18.9%
- Jakarta: 18.2%
- Tokió: 17.7%
- Hanoi: 16.4%
- Rijád: 15.9%
- Lima: 15.2%
- Tajpej: 14.5%
Hova utaznak, és mire költenek szívesen az emberek?
A 20 legnépszerűbb város vendégeinek többsége magáncélból utazik. Jellegzetes kirándulóváros például Kuala Lumpur, ahova az utazók 92,2%-a vakációzni megy. Sanghaj viszont kivétel, az ide látogatók majdnem fele (48,4%) üzleti célból érkezik.
A felmérés adataiból az is kiderül, hogy a vendégek ott-tartózkodásuk során mire költenek a legtöbbet a húsz legnépszerűbb városban:
- Szöulban (47,0%), Isztambulban (33,6%) és Prágában (29,3%) étkezésre költenek a legnagyobb arányban
- Vásárlásra a legtöbbet Londonban (46,7%), Oszakában (43,4%) és Tokióban (43,1%) fordítanak
- A szállás Párizsban (44,8%), Milánóban (40,4%) és Rómában (40,4%) kerülhet a legtöbbe
- Londonban (4,3%), Szingapúrban (4,6%) és Hongkongban (4,6%) költenek a legkevesebbet közlekedésre, a különösen hatékony rendszernek köszönhetően.
Budapestre pihenni jönnek a turisták
Kuala Lumpurhoz hasonlóan Budapesten is 92,2% a magáncélból érkezők aránya. Összességében a 3,7 milliós látogatószám az összesített lista 39. helyére volt elég, amivel még elmaradunk például Bécshez (6,42 millió látogató) vagy Prágához (6,11 millió) képest, de az 5,8%-os növekedéssel a legnagyobb mértékben bővülő célállomások listáján fővárosunk ötödik lett az európai városok között. Az éves növekedési rátánk 8,6%, mellyel megelőztük többek között Moszkvát, Berlint és Amszterdamot is.
Budapesten a nyár vége a legforgalmasabb - a legtöbb vendég júliusban és augusztusban érkezik. Ők a 2016-os évben több mint 1 milliárd amerikai dollárnak megfelelő összeget hagytak itt, melyből legnagyobb arányban étkezésre (34,1%), legkisebb arányban pedig tömegközlekedésre (6,2%) költöttek. A második legnagyobb tétel a vásárlás volt (23%), a különböző szolgáltatásokra pedig 13,2%-ot, míg a szállásra ennél kicsit többet, 14,8%-ot fordítottak az ide látogatók.
"Soha ennyien nem utaztak még a világ nagyvárosaiba. Legyen szó üzleti- vagy magánútról, a más országba látogatók felhőtlen utazásra és személyes élményekre vágynak" - mondta Carlos Menendez, a Mastercard vállalati együttműködésekért felelős elnöke. "Azok a városok, amelyek megfelelnek ezeknek az elvárásoknak, valódi célállomásokká válhatnak, így több látogatót fogadva nagyobb bevételre tehetnek szert."